Newsletter z dnia 31.08.2023

Ominęły mnie burze szalejące po Polsce. Ale za to burz w domu miałam w ostatnich dniach OD GROMA. Wyjazdy, dużo radości, ekscytacji i atrakcji, ale też pakowanie, zmiany rutyny, zmęczenie i trudne powroty do rzeczywistości i niekończących się obowiązków. A do tego zbliżający się wrzesień, a wraz z nim początek nowego przedszkola, pierwszej klasy i nowej grupy w żłobku. Każde z dzieci stoi przed zmianami i odczuwa to na swój sposób. Na początku tygodnia przez nasz dom przechodziły istne tajfuny emocji 

I właśnie w tych klimatach mam dla was 2 nowe, super-cenne odcinki podcastu o tym, jak wesprzeć siebie, dzieci i całą rodzinę w tych powakacyjnych dniach. 

NOWE ODCINKI PODCASTU

Jak zgodnie z RIE wspierać dzieci w przywracaniu powakacyjnej rutyny?
  • o tym, że powroty dzieci po wakacjach nie muszą oznaczać koszmaru
  •  o tym, czego boimy się w wakacyjnych wyjazdach dzieci
  •  o wewnętrznej pewności rodzica, która pomaga powrócić szybciej do domowej rutyny
  •  o różnych emocjach, z którymi mogą wrócić dzieci po wakacjach

Dziecko boi się iść do szkoły/przedszkola — pomóż mu zgodnie z RIE.
  • o tym, jak w prosty sposób pomóc dzieciom w adaptacji
  • o tym, żeby nie unikać tematu nowego przedszkola / szkoły
  • o szukaniu równowagi: bez straszenia i patrzenia przez różowe okulary
  • o tym, żeby nie bać się emocji i słów "nie wiem": "Nie wiem, jak to będzie, ale będę w tym z Tobą."

Pomóż dziecku zbudować funkcjonalne pięterko.

Mózg człowieka można porównać do domku.

W momencie narodzin całkiem dobrze rozwinięty jest parter odpowiedzialny za emocje, instynkty i reakcje "walcz / uciekaj / zastygnij".

Natomiast pięterko odpowiedzialne za planowanie, logiczne myślenie i kontrolę emocji… oj piętro jest W BUDOWIE.

A ta budowa kończy się… w wieku dwudziestu kilku lat. Stąd można powiedzieć, że przez kilkanaście pierwszych lat życia dziecka to my - jako rodzice - pełnimy rolę piętra w domu dziecka i pomagamy mu urządzić się tam wygodnie.

To porównanie pochodzi z twórczości Tiny Payne Bryson i Daniela J. Siegel, którzy piszą też w książce "Mózg na TAK":

Jeśli potrzeba ci choćby jednego powodu, dla którego należy wykazywać się cierpliwością w relacjach z dzieckiem, gdy zachowuje się nieracjonalnie, oto on: jego mózg nie został jeszcze w pełni uformowany, przez co dziecko, przynajmniej czasami, dosłownie nie jest w stanie kontrolować emocji i ciała.

Jak pomóc dziecku w urządzeniu pięterka?

Akceptując emocje, dając na nie przestrzeń, będąc obecnym i wyrozumiałym, budując relację i więź, pomagając znaleźć stan równowagi. Bo tylko w stanie równowagi dziecko może uczyć się, wyciągać wnioski, osiągać lepsze wyniki, bardziej współpracować.

I NIE POWIEM CI, ŻE TO JEST ŁATWE. Jestem po bardzo emocjonalnym tygodniu i wiele razy bycie cierpliwą mnie przerosło…

Owszem, wraz z praktyką akceptacja buzujących emocji dzieci staje się coraz łatwiejsza, ale nigdy chyba nie powiem, że jest to dla mnie łatwe 😉

Ale powiem Ci, że jest to tak ogromnie ważne i wspierające relację. Tyle razy miała moment "WOW" - kiedy dzieci po emocjonalnym tajfunie z wdzięcznością wtulały się we mnie, kiedy z szacunkiem odniosły się do płaczu innych dzieci, kiedy z wyrozumiałością podeszły do emocji rodzeństwa, kiedy z czułością próbowały dać wsparcie mnie, gdy byłam smutna.

NIE JEST ŁATWO, ALE WARTO ❤️ PO PROSTU 😉

Zainspiruj się...

Logo Co robić kiedy dziecko...
COPYRIGHT © 2024. WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE.
0
A Ty co o tym myślisz? Dodaj komentarz ;)x
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram